28/11/2022 Barry Sprinkhuizen winnaar, vooral door na te denken
Barry Sprinkhuizen, bergingsspecialist, deed mee aan de competitie om de stikstofuitstoot te verminderen, maar ging eerst eens flink nadenken over alle zaken die uitstoot beïnvloeden. “Als ik meedoe aan zo’n wedstrijd wil ik het maximaal haalbare eruit halen. Er werd alleen op snelheid ingezoomd, maar je moet alle hulpmiddelen gebruiken die op een wagen zitten”, zo legt Barry uit, die uiteindelijk eerste werd. Mede ook doordat de runner-up een paar weken vakantie had.
Barry lette op het afremmen via de motor, het correct inzetten van de cruise control, de economystand die op sommige vrachtwagens zit en richtte zich op het schakelpatroon.
Meer dan zuinig rijden
“Een automaat remt anders af op de motor dan een handgeschakeld voertuig. Dat geldt ook voor de werking van een cruise control. En als je met je voetrem bij moet remmen krijg je weer meer slijtage op je remmen, dan rijd je wel zuinig, maar heb je op langere termijn weer een ander probleem. Als je een wagen terug laat lopen tot 80, moet je ook zorgen dat je weer op snelheid komt, zonder dat je al te veel moet bijschakelen. Er zit meer in zuinig rijden dan je op het eerste oog denkt.”
Spannend tot het eind
Barry vindt het van alle kanten kijken naar dit fenomeen een van de meest interessante facetten van de wedstrijd ‘Fast and Furious’. Hij was dan ook dik tevreden toen hij na de eerste week aan de leiding stond. Gedurende de periode van twaalf weken heeft hij vaak stuivertje gewisseld met een collega: “Het was heel leuk dat het zo gelijk opging. Zeker als ik met de pechhulpbus reed, ging ik nog wel eens wat makkelijker over de 100 heen, dus ik heb niet steeds bovenaan gestaan.”
Rust in je hoofd
Barry is er een voorstander van om te kijken of dit soort gedragsveranderingen haalbaar zijn, maar ook om in de gaten te houden of de competitie waterdicht was. Dat doet hij ook wel eens in zijn vrije tijd, als hij naar huis rijdt. Een goede drie kwartier rijden. Hij probeerde uit wat het verschil was in aankomsttijd door een beetje pittig door te rijden en de volgende keer door zich exact aan de regels houden: “Dat scheelde mij anderhalve minuut. Dan rijd ik liever rustig naar huis, met minder brandstofverbruik, dat maakt ook lekker mijn hoofd leeg”, is zijn conclusie.
De datagegevens voor de wedstrijd kwamen uit de Webfleet, een registratiekastje dat gekoppeld is aan de data-informatie van de wagen. Dat registreert exact waar de chauffeur reed, hoe hard en wanneer dat was.
Naar overzicht