Hulpverlening voor EV’s en PHEV’s

Ongelukken met elektrische en hybride voertuigen brengen voor bergingsbedrijven grote risico's met zich mee. Oorzaak: de accu! Aan de buitenkant is niet te zien of een accu tijdens een ongeval beschadigd is. De enige manier om er zeker van te zijn dat de voertuigen na een ongeval geen vlam vatten is langdurige koeling.

"Voor alle betrokken partijen en overig wegverkeer is het belangrijk dat er zeer zorgvuldig met deze accupakketten wordt omgegaan. Om de accu's van EV's en PHEV's adequaat te koelen ontwikkelden we samen met René Verboom van Enersafe en Brandweer Haaglanden de waterdompelcontainer. In de container wordt het voertuig volledig ondergedompeld. De energie uit de accu ontlaadt door het contact met het water. Dit heeft een maximaal koelend effect op het gehele accupakket. Bijkomend voordeel is dat milieuverontreiniging wordt beperkt. Het vervuilde bluswater kan namelijk niet de bodem in lopen. Wij zijn gecertificeerd om dit afvalwater op te slaan en bieden het vervuilde water vervolgens bij een gespecialiseerde verwerker aan", aldus Chris Müller, directeur Vreugdenhil Berging.

Speciale bergingscontainer voor EV's en PHEV's

Koeling van de accu in een waterdompelcontainer is niet altijd noodzakelijk. Chris Müller: "In samenwerking met Battery Safety Solutions hebben we voor voertuigen met een minder hoog risico op brand een speciale bergingscontainer ontwikkeld. Deze Salvage Container is voorzien van een laadvloer, lier, Aerosol- en sprinklerblussysteem. Voertuigen die verdacht zijn of waar risico bestaat dat er een thermal runaway ontstaat, kunnen veilig in deze Salvage Container vervoerd worden. In de container wordt een stabiele situatie gecreëerd zodat nader onderzoek naar de accu plaats kan vinden. De container wordt vervoerd met een haakarmchassis."

Stalling voor EV, PHEV en waterstof (hydrogen) voertuigen

Frank Mastenbroek, terreinbeheerder Vreugdenhil Berging: "Onze stalling in Den Hoorn is voorzien van gecompartimenteerde stallingsmogelijkheden om EV, PHEV en hydrogene voertuigen veilig te stallen. Door het gebruik van flexibele hekken die zijn bespannen met een brandwerend materiaal (Firetexx) wordt de kans op brandoverslag tot een minimum beperkt. Ook zijn er speciale blusmiddelen aanwezig om Li-On branden te kunnen blussen. De PGS37 wordt gehanteerd als leidraad voor de inrichting van het stallingsterrein."

Vreugdenhil is gespecialiseerd in hulpverlening en berging van EV's en PHEV's. Wij beschikken over:

  • Speciaal opgeleide medewerkers. Zij werken volgens de norm NEN9140 'Veilig werken aan e-
  • voertuigen'
  • Waterdompelcontainers voor het optimaal koelen van het accupakket
  • Speciale Salvage bergingscontainers
  • Brandveilige stallingsmogelijkheden